Neil Young stelt weer een maatschappelijk probleem aan de kaak. In zijn nieuwe album ‘the Monsanto Years’ maakt hij zich kwaad over genetisch gemodificeerd voedsel (in het Engels: GMO). Met name de aanklacht tegen Starbucks deed veel stof opwaaien.

Het album is vooral gericht tegen Monsanto, een multinationaal biotechnisch bedrijf dat gemodificeerde producten maakt voor landbouwbedrijven. Young is daar een tegenstander van maar het album is niet zozeer een aanval op het in zijn ogen verwerpelijke bedrijf maar vooral een uiting van de frustratie om er effectief iets tegen te doen. De Amerikaanse staat Vermont wil GMO-informatie op prodcuten verplicht stellen. Dat wordt volgens de Canadees Neil Young belemmert door ‘de industrie’ met Monsanto voorop en Starbucks in de bijzit.

Het nummer dat in mei nog ‘Rock starbucks’ blijkt op het gisteren verschenen album omgedoopt te zijn tot ‘A Rock Star Bucks a Coffee Shop’. Starbucks zegt dat ze niet betrokken is bij de discussie over de wetgeving in Vermont. “Wij hebben liever een nationale oplossing.”

Maar de folk-rocker is niet overtuigt: “I want a cup of coffee but I don’t want a GMO, I’d like to start my day off without helping Monsanto.”